szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony – Dlaczego jest kluczowa?

31 marca 2019|Kamil Bolek

Mamy 2019 rok i jeśli jeszcze nie wiesz, dlaczego szybkość wczytywania strony jest kluczowa, najwyższy czas nadrobić zaległości. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, po prostu musisz na to zwrócić uwagę. Szybko ładująca się strona to niezbędny element każdego sklepu internetowego. Mówią o tym wszyscy, w tym Google.

Poniżej znajdziesz sporo praktycznych wskazówek dotyczących szybkości wczytywania strony. Przedstawię również kilka badań. Na koniec pokażę Ci jak w banalnie prosty sposób zmierzyć szybkość ładowania strony. Zaczynamy!

Szybkość ładowania strony – Czym jest?

To wskaźnik mówiący o tym jak szybko załaduje się Twoja strona. Inaczej mówiąc – ile użytkownik będzie czekał na wyświetlenie jej zawartości. Im krótszy czas ładowania strony, tym lepiej. Proste, prawda? Idziemy dalej.

Szybkość wczytywania strony a konwersje

Czy istnieje bezpośrednia korelacja pomiędzy szybkością wczytywania strony, a konwersjami na sklepie internetowym? Owszem, istnieje.

Im krótszy czas ładowania strony, tym odsetek konwersji jest wyższy. Mówiąc prościej – szybka strona to więcej konwersji. Czyli więcej zakupów na Twoim sklepie.

Szybkość strony a konwersje – Przykłady

Wysoka prędkość ładowania strony = wyższa konwersja

No dobra, a skąd to wiadomo? Cóż, sprawdzano to wielokrotnie i wynik badań był zawsze taki sam – szybkie strony konwertują lepiej. Pozwól, że podam Ci kilka przykładów:

Największy na świecie sklep. Można tam kupić praktycznie wszystko. Firma Walmart odkryła, że skrócenie czasu ładowania strony o 1 sekundę powoduje wzrost konwersji o 2 punkty procentowe![1]

Czyli jeśli do tej pory ich konwersja wynosiła np. 3% (3 na 100 osób dokonało zakupu), to po skróceniu czasu ładowania strony o zaledwie 1 sekundę, konwersja wzrosła do 5% (5 na 100 osób dokonało zakupu).

Dwa procent wzrostu konwersji wydaje się liczbą mało znaczącą, ale jak przełożymy to na ilość zamówień, różnica jest kolosalna. Pokazując to na przykładzie:

Załóżmy, że masz dziennie 300 zamówień. Po skróceniu czasu ładowania strony o 1 sekundę liczba zamówień wzrasta do 500. Teraz widzisz różnicę? A to tylko 1 sekunda. Idąc tym tropem dochodzimy do prostego wniosku:

Wzrost ilości zamówień a szybkość strony

Tej firmy chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Gigant z Mountain View odkrył, że każde dodatkowe pół sekundy potrzebne na załadowanie strony powoduje spadek odwiedzin kolejnych podstron o 20%.[2]

Spadek ruchu a szybkość strony

Firma Amazon policzyła, że opóźnienie ładowania strony o 1 sekundę kosztowałoby ich… 1,6 biliona dolarów rocznie[3]. Pisząc inaczej:

1 600 000 000 000 $

Oczywiście Amazon to bardzo duży gracz i skala zamówień jest zupełnie inna, ale przyznasz, że liczba ta robi wrażenie.


Szybkość ładowania strony a SEO

Gdyby ktoś nie wiedział – SEO to optymalizacja naszej strony pod wyszukiwarki internetowe. SEO zwane jest też często pozycjonowaniem. Jeśli dbasz o SEO, to Google lubi Twój sklep, i chętniej go wyświetla na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Każdy lubi SEO, bo przecież wejścia na stronę z wyszukiwarki Google są darmowe. I niejednokrotnie dostarczają bardzo wartościowych klientów.

Jeśli interesuje Cię tematyka SEO, sięgnij po naszą darmową checklistę dla sklepu internetowego.

Mam nadzieję, że czytając ten artykuł dobrze wiesz jak ważne jest pozycjonowanie. Dlatego też musisz pamiętać jedną bardzo istotną rzecz:

Szybkość strony ma wpływ na SEO

Dokładnie tak! Parę lat temu dywagowano, czy aby na pewno tak jest. Teraz nie musimy się zastanawiać, bowiem Google wydało oficjalne oświadczenie, które mówi jasno: szybkość strony wpływa na SEO.

Jeśli myślisz, że to błahostka, sprawdź jak szybko wczytują się strony zajmujące najwyższe lokaty w Google. Nie znajdziesz wśród nich wolnych sklepów, bo te zepchnięte zostały na niższe pozycje.

Oczywiście szybkość wczytywania strony to nie jedyny czynnik wpływający na pozycję w Google, ale na pewno jeden z kluczowych.

Tak więc możesz mieć najlepszy sklep, ale jeśli będzie się wczytywał w żółwim tempie – może Cię to sporo kosztować.

Szybkość strony – Jak zmierzyć?

W Internecie można znaleźć dziesiątki narzędzi do mierzenia szybkości strony. Wchodzisz, wklejasz adres www swojego sklepu internetowego, i po minucie wiesz jak szybko wczytuje się Twoja strona. Proste? Oczywiście.

Test ładowania strony

Poniżej znajdziesz dwa najpopularniejsze narzędzia to mierzenia szybkości strony. Oba są darmowe.

PageSpeed Insights

Narzędzie to zostało stworzone przez Google. Test ładowania strony pokazuje jak szybko wczytuje się ona zarówno na komputerach, jak i smartfonach.

Tutaj bezpośredni link do narzędzia: PageSpeed Insights

Wynik testu ładowania strony opiera się na punktacji w skali od 0 do 100. Oczywiście im więcej punktów, tym lepiej. Każdy sklep internetowy chciałby uzyskać 100 punktów, choć takiego jeszcze nie spotkałem. Jeśli więc nie otrzymasz pełnej puli – nie musisz się przejmować.

Przyjąć możesz, że wynik powyżej 90 punktów będzie bardzo dobry. Wynik przeciętny to okolice 60 punktów, a jeśli Twoja strona otrzymała mniej, niż 50 punktów – nie ma się czym chwalić.

GT Metrix

Moje ulubione narzędzie do mierzenia szybkości strony. Działa bardzo podobnie, tylko zamiast punktów, otrzymujesz procenty. Sto procent to wynik najlepszy.

Bezpośredni link do narzędzia: https://gtmetrix.com/

Poza punktacją narzędzie pokazuje jeden niesamowicie ważny parametr: czas załadowania strony. Wyrażony jest on w sekundach. Tutaj z kolei jest odwrotnie, niż w przypadku punktacji. Mianowicie im mniej sekund, tym lepiej.

Tak naprawdę czas potrzebny na załadowanie się strony to najważniejszy parametr, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy sprawdzaniu szybkości strony. To powód dla którego lubię GT Metrix, bo narzędzie od Google niestety nie podaje takiego parametru.

Prędkość ładowania strony a punktacja – Co jest ważniejsze?

Punktacja wskazuje jak dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona. Czyli jak mocno się przyłożono do tego, aby wczytywała się jak najszybciej. Z kolei czas wczytania strony, to wynik tej pracy. Zgodzisz się, że ważniejszy jest wynik, a nie chęci, prawda?

Poza tym pamiętaj, że sklep robiony jest pod Twoich klientów, czyli ludzi. A nie robotów. Dla ludzi nie będzie ważna Twoja punktacja, a czas potrzebny na załadowanie się strony.

Im mniej sekund będzie potrzebne na załadowanie się strony, tym lepiej dla Twoich klientów. Lepiej też dla Ciebie.

Punktacja jest oczywiście pewnym wyznacznikiem, natomiast zwracaj przede wszystkim uwagę na czas ładowania strony.

Szybkość ładowania strony – Co zrobić, aby skrócić czas wczytywania?

Zastosuj się do rekomendacji, jakie wyświetlają Ci PageSpeed Insights oraz GT Metrix po wykonaniu testu szybkości strony. Większość z tych modyfikacji będzie musiał zrobić programista. Z kolei Ty możesz śmiało wykonać kompresję zdjęć. Jeżeli nie wiesz czym jest kompresja zdjęcia, pozwól, że wytłumaczę to w jednym zdaniu:

Kompresja zdjęcia to zmniejszenie jego wagi, przy zachowaniu praktycznie niezmienionej jakości. Przykład poniżej:

Przykład kompresji zdjęcia

Jak widzisz, różnica w jakości jest w zasadzie niedostrzegalna. Mniejsza waga zdjęcia, to krótszy czas na jego załadowanie, a to z kolei prowadzi do zwiększenia parametru, jakim jest szybkość wczytywania strony.

Warto zatem kompresować zdjęcia, tym bardziej, że do przeprowadzenia kompresji nie musisz posiadać wiedzy programistycznej. Cały proces jest banalnie prosty.

Szybkość strony – Jak kompresować zdjęcia?

Wystarczy wejść na stronę TinyJPG i wrzucić zdjęcie. Po kilku sekundach będziemy mogli pobrać nową, skompresowaną fotografię. Teraz wystarczy ją wgrać na stronę w miejsce starego zdjęcia i…gotowe. Proste, prawda?

Kompresja zdjęć to jedna z najprostszych rzeczy, jakie możemy wykonać przy pracy nad poprawą szybkości strony. Jednocześnie zabieg taki potrafi znacząco przyspieszyć ładowanie strony.

Jeśli więc Twoje zdjęcia na sklepie internetowym nie są skompresowane, zrób to czym prędzej.

Szybkość strony – Podsumowanie

Wolne strony mają niższą konwersję. Użytkownicy spędzają na takich stronach mniej czasu. Szybciej się frustrują i częściej opuszczają witrynę. Nikt nie chce mieć wolnej strony internetowej. Ty również.

Z drugiej strony medalu mamy witryny ładujące się w błyskawicznym tempie. Łatwiej jest się im pozycjonować w Google, i charakteryzują się wyższą konwersją. Strony takie zarabiają dla firm o wiele więcej.

A Ty? Jak szybką masz stronę internetową?

4.7/5 - (67 votes)
Prowadzisz sklep
PrestaShop?

Zobacz, jak możemy ulepszyć
Twój sklep internetowy.

Chcę zobaczyć