long tail, frazy z długim ogonem

Long Tail – Jak zwiększyć widoczność e-sklepu dzięki frazom z długim ogonem?

15 lutego 2020|Adrianna Nowak

Pojęcia „słowa kluczowe” nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać. Są to kluczowe frazy używane przez copywriterów w treściach w celu zwiększenia widoczności sklepu internetowego na konkretne zapytania. Jednak podczas ustalania strategii content marketingowej często pojawia się termin „long tail” (tłum. długi ogon). Co się kryje pod tym pojęciem oraz jakie ma to znaczenie dla pozycjonowania? Sprawdźcie!

Pozycjonowanie long tail a short tail. Które wybrać?

Frazy są niezbędnym elementem każdego procesu pozycjonowania e-sklepów. Istnieją dwa podstawowe rodzaje słów kluczowych:

  • frazy z krótkim ogonem (frazy ogólne, do trzech słów); przykład: sukienka wieczorowa
  • frazy long tail (frazy bardziej precyzyjne, powyżej 3 słów); przykład: czarna sukienka wieczorowa z trenem
Short tail vs long tail

Frazy long tail – Co to?

Frazy z długim ogonem zawierają od 3 do 4 słów i precyzyjnie określają wyszukiwane hasło. W wyszukiwarkę wpisują je z reguły osoby, które dokładnie wiedzą, czego szukają i są zdeterminowane do zakupu.

Pozycjonowanie na długi ogon – Kiedy stosować?

Słowa kluczowe long tail powinny być stosowane w szczególności na stronach gotowych na sprzedaż i generowanie zysków. Użycie fraz bardziej precyzyjnych zwiększa szanse na dotarcie do pożądanej grupy odbiorców, a także daje przewagę nad konkurencją.

Pozycjonowanie – long tail – Jak frazy wpływają na skuteczność generowania ruchu?

Najważniejsze w optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe jest zwiększenie widoczności witryny na kluczowe zapytania użytkowników. Badania pokazują, że większość użytkowników nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania. To wystarczający argument za tym, by chcieć dotrzeć ze swoją stroną do TOP 10. Aby to osiągnąć, z pomocą przychodzą właśnie słowa kluczowe z długim ogonem. Są one mniej popularne i konkurencyjne niż frazy short tail. Przyciągają węższą grupę odbiorców, za to bardziej zdecydowaną na kupno. Treści zawierające frazy long tail powinny dokładnie opisywać to, co oferujesz i czego mogą szukać twoi potencjalni klienci.

Krótki ogon – Przykład

Fraza Short Tail

Frazy długiego ogona – Przykład

Zamiast opisywać swój produkt jako „buty sportowe”, doprecyzuj go „buty sportowe nike damskie do biegania”.

Fraza long tail

Im bardziej dokładne frazy użyjesz, tym mniej witryn będzie konkurować z twoim sklepem w wynikach wyszukiwania. Mimo, że skuteczność fraz z długim ogonem została już wielokrotnie udowadniania, wiele firm tworzących treści na swoje strony, zapomina o ich stosowaniu. Użycie długich ogonów może spowodować bardzo szybki wzrost pozycji witryny w Google. Warto wykorzystać tę wiedzę, dla poprawienia widoczności i przyciągnięcia większej liczby klientów.

Zwiększenie liczby konwersji to kolejny argument za tym, aby stosować słowa kluczowe long tail. Dzieje się tak, ponieważ osoby, które odwiedzają sklep internetowy po wpisaniu określonego zapytania, częściej okazują się być klientami.

Kiedy stosować frazy z long tail?

Strategia content marketingowa z użyciem long tail jest szczególnie polecana małym i mocno wyspecjalizowanym firmom. Jeśli rozpoczynasz działalność biznesową i chcesz zbudować swoją widoczność w sieci zacznij od szczegółowych słów kluczowych, które dokładnie będą opisywać twoją ofertę. I tak zamiast frazy „krzesło do biurka” użyj „obrotowe krzesło do biurka pikowane”. Taka fraza będzie generować mniej ruchu na stronie, ale za to bardziej wartościowego. Poza tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że Twoja strona zajmie pozycję na pierwszych stronach wyników na frazę long tail niż short tail.

Z czasem, gdy już sklep internetowy zbuduje widoczność i silną pozycje na frazy z długim ogonem, możesz powoli przechodzić do wdrożenia strategii short tail. Pamiętaj jednak, że jest to proces długofalowy i nie znajdziesz się ze swoją stroną w TOP 10 z dnia na dzień. W budowaniu widoczności na frazy ogólne ważne są systematyczność i wysoka jakość publikowanego contentu. W swoich treściach staraj się myśleć nie tylko o algorytmach wyszukiwarki, ale także o użytkownikach. Działaniem wspierającym pozycjonowanie mogą być płatne kampanie reklamowe Google Ads.

Jak wybrać słowa kluczowe typu long tail?

Aby wybrać jak najbardziej trafne frazy, warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi dostępnych zarówno płatnie, jak i bezpłatnie. Przydatnym narzędziem dostępnym online jest Keyword In:

Kombinacja słów kluczowych

Do wyszukiwania słów kluczowych można także użyć bezpłatnego narzędzia od Google, Keyword Plannera.

Do wyszukiwania fraz z długim ogonem polecamy także Answer the Public. To narzędzie może się przydać także w przypadku, gdy szukamy inspiracji na tematy blogowe. Answer The Public jest prawdziwą skarbnicą pomysłów na artykuły powiązane z daną frazą.

Answer The Public

SEO a long tail – Jak stosować frazy w praktyce?

Google, jak i inne wyszukiwarki bardzo ceni sobie naturalny język. Ważne, aby frazy (szczególnie long tail) umieścić w odpowiednim kontekście, tak aby nie wyglądały na sztucznie dodane. Użytkownicy, jak i algorytmy wyszukiwarek od razu to wychwycą. Pamiętaj, aby budować autorytet swojej strony uczciwie, bez stosowania nierzetelnych praktyk SEO.

Adrianna Nowak

Autor: Adrianna Nowak, specjalista ds. marketingu internetowego w agencji Widoczni

4.6/5 - (9 votes)
Prowadzisz sklep
PrestaShop?

Zobacz, jak możemy ulepszyć
Twój sklep internetowy.

Chcę zobaczyć