Wyszukiwarka produktów PrestaShop – jak ją skonfigurować

18 listopada 2019|Kamil Bolek

Odpowiednia nawigacja po stronie umożliwia klientom swobodne znajdowanie produktów. Czasem jednak użytkownicy Twojego sklepu będą woleli skorzystać z wyszukiwarki produktów. W jednych branżach wyszukiwarka jest częściej wykorzystywana, w innych nieco rzadziej. Bez znaczenia na to z jaką częstotliwością użytkownicy wyszukują hasła na Twoim sklepie PrestaShop, powinieneś upewnić się, że wyszukiwarka produktowa działa wydajnie. Dzisiejszy artykuł dotyczy jej prawidłowej konfiguracji.

Cała optymalizacja będzie wykonywana z poziomu Panelu PrestaShop. Po zalogowaniu znajdź w menu po lewej stronie sekcję KONFIGURUJ, a następnie kliknij w Preferencje > Szukaj:

Zarządzanie wyszukiwarką sklepu PrestaShop

Dodawanie Aliasów w wyszukiwarce produktów PrestaShop

Jesteś teraz na stronie zarządzania wyszukiwarką. Tutaj będziemy wdrażać wszelkie usprawnienia. Pierwsza z góry sekcja dotyczy tak zwanych Aliasów. Zaliczyć możemy do nich literówki, ale też brak wiedzy Twoich klientów na temat zapisu nazwy, czy marki danego produktu. Poniżej przykładowe Aliasy:

  • blza (zamiast bluza)
  • chulajnoga (zamiast hulajnoga)
  • Ferari (zamiast Ferrari)

Jeśli użytkownik Twojego sklepu internetowego błędnie wpisze nazwę wyszukiwanego produktu, prawdopodobnie nie znajdzie tego, czego szukał. Pół biedy jeśli zorientuje się, że popełnił błąd przy wpisywaniu. Jeśli jednak tego nie zrobi lub nie będzie znać prawidłowego zapisu nazwy danego produktu, wielce prawdopodobne, że zaniecha dalszych poszukiwań, i może nawet opuści Twoją stronę. Tego nie chcemy.

W takich sytuacjach na ratunek przychodzą wspomniane wcześniej Aliasy. Podajesz błędnie wpisywane sformułowanie, i mówisz co należy zamiast niego podstawić. Nowy Alias dodajesz klikając w przycisk Dodaj nowy alias, znajdujący się w prawym, górnym rogu.

Przykład aliasa PrestaShop

Skąd mam wiedzieć jakie słowa są błędnie wpisywane?

Możesz zgadywać jakie hasła błędnie wpisują klienci i na podstawie Twoich typów tworzyć Aliasy. Polecam jednak nieco bardziej trafne rozwiązanie. PrestaShop posiada funkcję zapisywania wyszukiwanych przez klientów haseł. W menu po lewej stronie znajdź sekcję SPRZEDAŻ, a następnie kliknij w Statystyki > Wyszukiwarka sklepu:

Statystyki wyszukiwarki sklepu PrestaShop

Znajdziesz się w miejscu, gdzie zapisane zostały hasła wpisywane w wyszukiwarce Twojego sklepu PrestaShop. Zerknij na listę wpisywanych haseł i sprawdź, czy wśród nich nie ma fraz z błędnym zapisem. Jeśli znajdziesz takie – zapisz je, a następnie utwórz z nich Aliasy.

💡 Ciekawostka: Przeglądając listę wyszukiwanych haseł możesz przy okazji zobaczyć jakie produkty poszukują Twoi klienci. Jeśli dane hasło wpisywane jest w wyszukiwarkę z dużą częstotliwością, może to świadczyć nie tylko o popularności produktu, ale też może oznaczać, że klienci mają problem z odnalezieniem danego produktu poprzez menu.

Dodanie brakujących produktów do wyszukiwarki

Pozostając dalej na stronie odpowiadającej za wyszukiwarkę produktów PrestaShop (czyli Preferencje > Szukaj), przechodzimy do następnej sekcji – Indeksowanie.

Czasem zdarza się, że wpisując w wyszukiwarce dane hasło, nie wyświetlają się wszystkie pasujące do wyrażenia produkty. Wówczas oznaczać będzie to, że nie wszystkie towary istnieją w bazie wyszukiwarki. Sprawdzenie czy Twoja wyszukiwarka posiada wszystkie produkty w bazie możliwe jest właśnie w sekcji Indeksowanie.

Jeśli liczba zaindeksowanych produktów jest mniejsza, niż całkowita liczba towarów na sklepie, zobaczysz to w tym miejscu:

Liczba zaindeksowanych produktów w wyszukiwarce PrestaShop

Kliknij wówczas w przycisk Dodaj brakujące produkty do indeksu (znajduje się zaraz poniżej), a po chwili Twoja wyszukiwarka będzie wyposażona w kompletną listę produktów ze sklepu.

Jeśli dodajesz regularnie dużą liczbę produktów, warto odwiedzać tę zakładkę raz na jakiś czas, aby upewnić się, że każdy nowy towar jest w bazie wyszukiwarki.

Konfiguracja preferencji wyszukiwania

Schodzimy dalej, do sekcji o nazwie Szukaj. Na górze sekcji znajdziesz do zaznaczenia opcję Szukaj używając części słowa. Jeśli włączysz tę funkcjonalność, podpowiedzi produktów będą się wyświetlały podczas wpisywania fragmentu nazwy produktu. Przykład:

Jeśli szukasz produktu o nazwie sweter, lista produktów będzie się wyświetlała nie tylko podczas wpisywania początku słowa (np. swet), ale też gdy wpiszesz część słowa (np. ter).

Poniżej znajdziesz kolejną opcję do zaznaczenia: wyszukaj dopasowując zakończenia słowa. Jest ona domyślnie wyłączona, a włączenie jej mogłoby powodować mocne zawężenie wyników wyszukiwania. Polecam raczej tego nie robić, i zostawić tę funkcję wyłączoną.

Przedostatnie pole w sekcji Szukaj to Minimalna długość słowa (w znakach). Oznacza to minimalną ilość liter jakie użytkownik sklepu musi wpisać, aby zaczęły pojawiać się podpowiedzi produktów. W PrestaShop domyślnie ustawione są 3 znaki, ale idąc śladem choćby Allegro, polecam je zredukować do dwóch.

Ostatnie pole to Słowa zabronione, czyli hasła ignorowane przez wyszukiwarkę produktów PrestaShop. Lista haseł w języku polskim jest całkiem bogata i w tym przypadku niekoniecznie musisz coś w niej zmieniać.

Ustawianie wagi wyszukiwanych haseł

Na samym dole znajdziesz sekcję Waga. Bynajmniej nie chodzi tu o ciężar, a o istotność danego parametru. Już tłumaczę o co chodzi:

Jeśli dla przykładu ustawisz Wagę nazwy produktu na 6, a Wagę opisu na 3, oznaczać to będzie, że Waga nazwy produktu jest dwukrotnie ważniejsza, niż Waga opisu. A skoro jest ważniejsza, to będzie mieć pierwszeństwo w dopasowywaniu produktu pod dane hasło, a tym samym w jego kolejności wyświetlania na liście podpowiedzi.

Domyślnie ustawione przez PrestaShop wagi poszczególnych parametrów są całkiem nieźle przygotowane, jednak jeśli Twój sklep ma nieco inne potrzeby konfiguracji wyszukiwarki, śmiało możesz wprowadzić stosowne korekty. Pamiętaj, że do dyspozycji masz liczby od 0 do 10.

Wyszukiwarka produktów PrestaShop – podsumowanie

Z pozoru prosta wyszukiwarka zagnieżdżona w silniku PrestaShop, w rzeczywistości kryje wiele ciekawych narzędzi. Pomogą one Twoim klientom sprawniej poruszać się po stronie, a Tobie pozwolą lepiej zrozumieć intencje klientów. Warto więc poświęcić kilka minut na odpowiednią konfigurację wyszukiwarki.

4.9/5 - (7 votes)
Prowadzisz sklep
PrestaShop?

Zobacz, jak możemy ulepszyć
Twój sklep internetowy.

Chcę zobaczyć