Zdjęcia produktów w sklepie internetowym

14 czerwca 2019 | Kamil Bolek

Zdjęcia oferowanych przez nas produktów to jeden z ważniejszych elementów sprzedaży internetowej. Nawet najlepszy opis nie zastąpi dobrych fotografii. Spora część klientów nie czyta nawet opisów, a skupia się wyłącznie na przeglądaniu zdjęć produktów. Jeśli w tym aspekcie zawiedziesz, szanse na sprzedaż drastycznie spadną. W tym artykule pokażę Ci jak przygotować zdjęcia produktów, zanim trafią na Twój sklep internetowy.

Kadrowanie zdjęć produktów

Staraj się możliwie jak najbardziej wykadrować każde zdjęcie produktu. Im mniej białego tła po bokach, tym lepiej. Mocniej wykadrowane zdjęcie oznacza też, że sam produkt będzie większy. Docenią to szczególnie użytkownicy smartfonów, gdzie ekrany są niewielkich rozmiarów.

Kadrowanie zdjęcia produktu

Kadrowanie zdjęć dla Google Shopping i porównywarek cenowych

Jeżeli reklamujesz się w Google Shopping (Google Merchant Center) lub porównywarkach cenowych (np. Ceneo, Skąpiec, Nokaut), tutaj również kadrowanie będzie odgrywało kluczową rolę. Zarówno Google jak i porównywarki pokazują niewielkie zdjęcia naszych produktów, zatem jeśli zależy nam na wzbudzeniu zainteresowania klienta, warto kadrować zdjęcia. A przynajmniej to główne, bowiem ono reprezentuje nasz produkt.

Warto dodać, że wyświetlane w reklamach Google Shopping zdjęcia naszych produktów zawsze są kwadratowe. Innymi słowy – szerokość i wysokość zdjęcia jest taka sama. Kadrując zdjęcie pamiętaj o zachowaniu proporcji. Jeśli ucinasz z szerokości, tyle samo wytnij z wysokości. Zdjęcie po wykadrowaniu powinno być kwadratowe, zatem przykładowy wymiar wynosić może 500x500px.

Przykład zdjęcia produktu Google Shopping

Jak kadrować zdjęcia?

Najprostszy sposób to użycie zainstalowanego już na komputerze programu do edycji obrazów. W Windowsie jest to przykładowo Paint. Dużo lepiej i sprawniej można edytować zdjęcia przez bardziej profesjonalne edytory zdjęć. Z płatnych warto wyróżnić Photoshopa, z kolei z darmowych narzędzi do tego zadania idealnie będzie się nadawał GIMP.

Dlaczego zdjęcia produktów powinny mieć białe tło?

Czasem spotykamy się ze sklepami internetowymi, które przedstawiają oferowane produkty na szarym lub czarnym tle. Niekiedy takie podejście potrafi nadać zdjęciu bardziej oryginalny charakter, jednak zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest używanie białego tła. Dlaczego?

Po pierwsze, białe tło jest powszechnie używane w zdjęciach produktów sklepów internetowych. Użytkownicy przywykli do tego typu prezentowania produktów.

Po drugie, stosowanie białego tła jest o wiele prostsze. Wyobraź sobie, że Twój dostawca udostępnia Ci zdjęcia na białym tle, a Ty chcesz prezentować produkt np. na tle czarnym. W tym przypadku do wyboru masz dwie opcje: zrobić własne zdjęcia na czarnym tle lub wyciąć białe tło w programie do edycji zdjęć, i podstawić czarne. Jakiekolwiek rozwiązanie nie wybierzesz, będzie to czasochłonny i kosztowny proces.

Allegro w 2018 roku wprowadziło wymóg stosowania zdjęć na białym tle. Podobne wymogi stawia również Google. Jeśli chcesz reklamować swój produkt za pomocą Google Shopping, jego zdjęcie musi mieć białe tło. W przeciwnym razie produkt zostanie zawieszony i jego reklama nie będzie się wyświetlała.

Zdjęcie produktu na białym tle

Zdjęcia na białym tle z reguły są wykonywane przez producentów i nie ma problemów z ich dostępnością. Jeśli natomiast Twój dostawca nie wyposażył Cię w takie fotografie lub sam jesteś producentem, warto wziąć sprawy w swoje ręce. Za jedno zdjęcie u profesjonalnego fotografa trzeba będzie zapłacić około 20 – 40 zł netto.

Kompresuj każde zdjęcie produktu

Skompresowane zdjęcie to takie, które zostało odchudzone, jednocześnie bez znaczącej utraty jakości. Waga takiego zdjęcia jest sporo mniejsza, dzięki czemu wczytuje się szybciej. To z kolei prowadzi do szybszego wczytywania całej strony, a szybkość wczytywania strony ma bezpośredni związek z odsetkiem konwersji.

Skompresowane zdjęcie = szybsza strona = więcej konwersji

Zdjęcie skompresowane potrafi być nawet o 80% lżejsze, a utrata jakości często jest wręcz niedostrzegalna. Poniżej zestawienie dwóch zdjęć w formie przykładu. Lewa część jest w oryginalnym wydaniu, natomiast prawa połówka to fragment skompresowanego zdjęcia. Jak widzisz, różnica w jakości jest w zasadzie niewidoczna.

Kompresja zdjęcia

No dobra, ale jak kompresować zdjęcia? Bardzo prosto. Wchodzisz na stronę TinyJPG, wrzucasz zdjęcia, a po chwili pobierasz nowe, skompresowane fotografie. Narzędzie to jest w pełni darmowe, chyba że zdecydujesz się na wersję płatną, która została wzbogacona o dodatkowe funkcjonalności.

Jaki format zdjęć? JPG, czy PNG?

Jeśli zastanawiasz się jakiego formatu zdjęć używać, odpowiedź brzmi: JPG. Pliki te mają dużo mniejszą wagę, niż ich odpowiedniki w PNG. A jak już wiesz, mniejsza waga zdjęcia, to szybsze wczytywanie strony.

Co zrobić, jeśli masz zdjęcie produktu w formacie PNG? Otwórz go w dowolnym edytorze zdjęć (np. Gimp, Paint), a następnie zapisz jako plik JPG. Możesz też użyć darmowego narzędzia online PNG2JPG, którego obsługa jest dziecinnie prosta – wrzucasz zdjęcie w PNG, a po chwili pobierasz w JPG.

4 kroki do lepszych zdjęć produktów na sklepie internetowym

Oto szybkie streszczenie dzisiejszej lekcji:

  1. Wykonaj zdjęcie produktu na białym tle
  2. Wykadruj
  3. Jeżeli zdjęcie jest w formacie PNG, skonwertuj do JPG
  4. Skompresuj zdjęcie

Podsumowując, warto starannie przygotować zdjęcia, zanim trafią na naszą stronę internetową. Wysokiej jakości fotografie, odpowiednio wykadrowane i skompresowane to duży krok w kierunku optymalizacji sklepu internetowego.

Zdjęcia produktów w sklepie internetowym
4.6 (91.3%) głosów:23
Zapytaj o darmową wycenę sklepu internetowego. Porozmawiajmy. Bez zobowiązań.