Czy wyższy CTR jest lepszy
AdWords  |  Analityka  |  Porady

Czy reklama z wyższym współczynnikiem kliknięć CTR jest lepsza?

23 lipca 2018|Kamil Bolek

Mariusz buduje kampanię reklamową w sieci wyszukiwania. Mówiąc inaczej – tworzy reklamę tekstową. Zgodnie z dobrymi praktykami, tworzy kilka wariantów reklam. Następnie, po kilku dniach, sprawdza które warianty reklam mają wyższy CTR, czyli cieszą się lepszą klikalnością. Bez wahania wstrzymuje najrzadziej klikalne reklamy, a następnie tworzy kolejne warianty nagłówków. Proces ten się zapętla nieustannie, a CTR reklam Mariusza jest wysoki jak Mount Everest.

Tak wyglądać może książkowy przykład optymalizacji reklam w kampanii tekstowej Google Ads (w II kwartale 2018 roku Google AdWords zmiena nazwę na Google Ads – tak w ramach ciekawostki). W teorii wszystko powinno się zgadzać – Mariusz ma coraz lepsze reklamy, są one chętniej klikane, a Google częściej prezentuje ofertę Mariusza. A jak wygląda to w praktyce? I tutaj wiele osób może się zdziwić. Reklama z wyższym CTR może być gorsza. Ale jak?

Obiecujesz gruszki na wierzbie

Każdy z nas pewnie zna to przysłowie. Obiecujesz coś, co jest niemożliwe do spełnienia. Przykładem może być reklama, w której nagłówku piszemy przykładowo „Najtańsze rowery”. Użytkownik klika w naszą reklamę, a po wejściu na stronę trafia na listę produktów w cenach nie do końca najniższych. Kliknął, bo chciał kupić najtańszy rower. Nie otrzymał tego, co chciał, więc opuszcza stronę. CTR jest wysoki, ale co z tego jak nie mamy konwersji. Odnosząc się do tego przykładu, jeżeli w reklamie umieszczasz tekst „najtańszy”, upewnij się że rzeczywiście tak jest. W praktyce jednak zawsze znajdzie się ktoś tańszy od Ciebie.

Drugi przykład to umieszczenie w tekście reklamowym tego, czego tak naprawdę nie ma nasza oferta. Często można natrafić się na takie przypadki w reklamach z dynamicznym dopasowaniem. Użytkownik wpisuje: „Buty Nike różowe dla kobiet”, a nasza reklama pokazuje identyczny nagłówek. „Tutaj jest to czego szukam” – myśli kobieta poszukująca obuwia sportowego. Wchodzi na reklamę i okazuje się, że sklep sprzedaje co prawda obuwie Nike, ale nie ma różowych modeli. Jak myślisz, co zrobi klientka? Zmieni swoje preferencje kolorystyczne? Pewnie nie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuści stronę.

Wniosek: upewnij się że Twój tekst reklamy odzwierciedla to, co oferujesz klientowi. Nie pisz w tekście reklamy o rzeczach lub usługach, których nie masz w ofercie.

Ludzie klikają, ale nie masz konwersji

Ostatnio porównywałem skuteczność dwóch wariantów reklamy masek do nurkowania na sklepie maskidosportu.pl. Jeden wariant miał sporo wyższy CTR (9,76% w porównaniu do 6,61%), więc teoretycznie powinien być lepszy. Naturalnym ruchem powinno być zatem wstrzymanie reklamy z gorszym współczynnikiem CTR. Poszedłem jednak o krok dalej i zbadałem ilość konwersji dla obu wariantów reklam. Efekty były zaskakujące:

Koszt konwersji reklama Google Ads

Jak widzisz, teoretycznie gorsza reklama, w praktyce była dużo lepsza dla sklepu. Przynosiła więcej konwersji i koszt konwersji był niższy. Biorąc pod uwagę te okoliczności, który wariant reklamy jest lepszy? Myślę, że odpowiedź już znasz.

Podsumowując, nie patrz wyłącznie na to jak wysoki CTR ma reklama. Czasem może być to zły kierunek w stronę lepszej optymalizacji rentowności kampanii. Końcem końców chodzi przecież o to, aby reklama zarabiała, a nie miała wysoki CTR.

4.8/5 - (6 votes)
Prowadzisz sklep
PrestaShop?

Zobacz, jak możemy ulepszyć
Twój sklep internetowy.

Chcę zobaczyć