Co to Google AdWords?
AdWords  |  Marketing  |  Porady

Co to Google AdWords i jak działa

26 kwietnia 2018 | Kamil Bolek

Jan poszukuje nowych spodni narciarskich. Wpisuje w Google „spodnie narciarskie” w celu znalezienia interesującego go modelu. Następnie klika w reklamę sklepu internetowego o nazwie „Dom Narciarza” i po wejściu na stronę firmy dokonuje zakupu nowych spodni narciarskich. Oto przykładowy model ścieżki zakupowej Jana. Sklep „Dom Narciarza” natomiast pozyskał nowego klienta dzięki reklamie w wyszukiwarce Google. Na tym polega właśnie reklama Google AdWords. Co więcej, nie tylko sklepy internetowe mogą z niej korzystać, ale też firmy lokalne czy profesjonaliści. Innymi słowy – nie ma firmy, która nie skorzystałaby z tego rodzaju reklamy.

Jak działa Google AdWords?

Google umożliwia firmom reklamowanie się w swojej wyszukiwarce. Płacąc za reklamę, Twoja oferta może się wyświetlać na samej górze wyników wyszukiwania. Z założenia im jesteś na wyższej pozycji, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś kliknie w Twoją reklamę. Po kliknięciu, potencjalny klient zostaje przekierowany na wskazaną przez Ciebie stronę internetową. Może to być przykładowo strona główna Twojej firmy (raczej tego nie polecamy) albo dana podstrona. Lepszym rozwiązaniem oczywiście będzie skierowanie użytkownika nie na stronę główną, gdzie mamy informacje o wszystkim i o niczym, ale na daną podstronę, która odpowiada na jego konkretne zapytanie.
Płatne i bezpłatne wyniki wyszukiwania Google

Agnieszka prowadzi lokalny sklep rowerowy. Poza sprzedażą rowerów i akcesoriów, posiadają też serwis rowerowy. Reklamując się w Google AdWords stworzyliśmy więc Agnieszce dwie osobne reklamy. Pierwsza reklama wyświetla się na rzeczy związane z zakupem rowerów lub akcesoriów. Przykładowym hasłem, które nas interesuje może być „kask rowerowy”. Druga reklama natomiast skupia się na klientach szukających serwisu rowerowego. Wyświetlamy więc odpowiednio dopasowaną reklamę oraz kierujemy potencjalnych klientów nie na stronę główną, a na zakładkę poświęconą właśnie serwisowi. Dzięki temu użytkownik od razu trafia na interesującą go stronę.

Po co płacić za reklamę, skoro moja strona jest na pierwszych miejscach wynikach wyszukiwania bez reklamowania się – zapytał jeden z moich przyszłych klientów. Nawet jeżeli jesteś na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania (wyników organicznych), musisz pamiętać że nad Tobą zawsze będą wyświetlały się reklamy. Mają one zwyczajnie pierwszeństwo. Google umożliwia wyświetlanie do 4 reklam w górnej części wyników wyszukiwania. Zakładając więc, że 4 firmy konkurencyjne korzystają z reklamy w Google, automatycznie Twoja pozycja spychana jest na piątą lokatę. Nie jesteś więc pierwszy, a piąty. A to już spora różnica.

Podział wyników wyszukiwania w Google

Warto więc korzystać z reklamy Google AdWords, nawet jeżeli Twoja strona wyświetla się wysoko w wynikach organicznych (bezpłatnych).

Co zrobić, aby zacząć reklamować się w Google AdWords?

Po pierwsze, musisz posiadać firmę. Po drugie, Twoja firma musi posiadać VAT UE, ponieważ Google będzie Ci wystawiało faktury z siedziby zarejestrowanej w Irlandii. Jeżeli nie posiadasz unijnego VATu, możesz go aktywować bezpłatnie w Urzędzie Skarbowym. Wystarczy złożenie jednego wniosku i gotowe. VAT UE nie różni się niczym od Twojego NIPu poza tym, że posiada przedrostek „PL”. Jeżeli więc Twój NIP to 5481234567, to VAT UE będzie następujący: PL5481234567.

Jeżeli już posiadasz VAT UE, musisz założyć konto Google AdWords. Zrobisz to tutaj: https://adwords.google.com/home/. Po założeniu konta i jego aktywacji możesz zacząć tworzyć pierwsze kampanie reklamowe. Każda reklama musi zostać zweryfikowana przez Google. Jeżeli będzie stworzona niezgodnie z regulaminem, może zostać odrzucona. Konieczne będzie wówczas poprawienie kampanii i usunięcie niedozwolonych elementów. Czego nie można używać w reklamach? Ogólne założenie jest takie, aby reklama nie krzywdziła Twojej konkurencji ani potencjalnego klienta. Nie można używać wulgaryzmów, pisać drukowanymi literami, używać nadmiernej ilości wykrzykników, posługiwać się nazwami firm konkurencyjnych itp. Generalnie rzecz biorąc są to rzeczy oczywiste, choć nie dla każdego.

Jak rozlicza się z Google za reklamy?

Zanim Twoje reklamy zaczną być wyświetlane, musisz doładować konto w Google AdWords. Logujesz się więc do utworzonego wcześniej konta AdWords i przechodzisz do zakładki Płatności. Następnie, wyświetlone zostaną dane rachunku bankowego, na który wpłacisz pieniądze. Kwota przelewu jest dowolna – możesz przelać 10 zł, a możesz wykonać transakcję na kilka tysięcy złotych. Na początku radzimy naszym klientom startować z niższych pułapów i powoli zwiększać kwoty – jeżeli oczywiście będą zadowoleni z reklamowania się w Google. Początkowo może to być kwota np. 500 zł – dla firmy lokalnej i 1000 zł – dla sklepu internetowego. Firmy lokalne operują z reguły mniejszymi budżetami, bowiem reklamują się dla klientów z ich rejonu. Sklepy internetowe natomiast wydają więcej, bowiem trafiają z reklamą do klientów z całej Polski.

Po wykonaniu przelewu należy poczekać około 3 dni aż kwota pojaw
i się na Twoim koncie. Dopiero w tym momencie możesz zacząć wyświetlać swoje reklamy. Kampanie reklamowe mogą być w dowolnym momencie wstrzymywane. Jeżeli np. jesteś hydraulikiem i jedziesz na tygodniowy urlop, możesz na ten czas wstrzymać wyświetlanie reklam. Wstrzymywanie i wznawianie wyświetlania reklam możesz wykonywać dowolną ilość razy. Nie ma żadnych ograniczeń i nic to nie kosztuje. Wstrzymywać reklamy możesz na parę minut, na jeden dzień, miesiąc, rok, czy pięć lat. Nie ma górnej granicy. Niektóre sklepy związane z branżą sezonową (np. sklepy narciarskie) wstrzymują reklamy na kilka miesięcy i wznawiają po rozpoczęciu sezonu.

Co, jeżeli nie potrafię stworzyć reklam?

Żaden problem. Nie musisz umieć tworzyć reklam. Znaczna większość firm zleca opiekowanie się swoimi reklamami w Google firmom zewnętrznym, takim jak nasza. Nie tylko oszczędzasz czas, ale też oddajesz prowadzenie kampanii reklamowych firmie, która zajmuje się tym zawodowo. Oczywiście za prowadzenie takich kampanii pobieramy odpowiednią opłatę, jednak mimo tego naszym klientom udaje się osiągać lepsze wyniki finansowe, niż gdyby prowadzili reklamy na własną rękę. Wynika to z tego, że dobre zarządzanie reklamami wymaga przyswojenia sporej dawki wiedzy oraz kilku lat praktyki. Często więc klienci próbujący działać na własną rękę tworzą mało trafne reklamy, w wyniku czego pozyskują dużo mniej klientów oraz niepotrzebnie wyrzucają pieniądze w błoto, używając dostępne narzędzia w niewłaściwy sposób. Zatem w praktyce Google umożliwia firmom reklamowanie się bez pośrednictwa agencji, jednak zalecają aby reklamy były tworzone i pilotowane przez firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie. Wyjątkiem są duże korporacje, które mają na etacie specjalistów od reklamy AdWords i reklamują się bez pomocy firm zewnętrznych. Jeżeli natomiast nie masz w firmie osoby, która będzie cały etat przeznaczała na naukę i wdrażanie dobrych praktyk z zakresu Google AdWords – lepiej wówczas współpracować z agencją, taką jak nasza. Szczegóły na temat kosztów prowadzenia przez nas kampanii Google AdWords możesz zobaczyć w naszym cenniku.

Jeżeli mimo to planujesz rozpocząć reklamowanie się na własną rękę, musisz liczyć się z tym że z początku możesz wydawać sporo pieniędzy na nietrafione kampanie, do czasu aż nie nauczysz się mechanizmu działania całego systemu. W edukacji z zakresu Google AdWords z pewnością pomoże Ci nasz blog – publikujemy na nim regularnie wpisy na temat reklam w Google AdWords. Na początku edukacji przydatny będzie poradnik Mariusza Gąsiewskiego, który omawia podstawy reklam Google AdWords. Polecam również Poradnik dla internetowego reklamodawcy, wykonany przez firmę IAB. Po przyswojeniu podstaw warto rozpocząć edukację na oficjalnej stronie pomocy Google AdWords. Znajdziesz tam odpowiedź praktycznie na każde pytanie. Wyjaśnione są też szczegółowo poszczególne elementy interfejsu AdWords. Jeżeli przyswoisz teorię, na koniec zostaje praktyka, uczenie się na błędach, wyciąganie wniosków, szlifowanie wiedzy i przyswajanie nowych funkcjonalności panelu AdWords, które pojawiają się kilka razy w roku. W ramach praktyki warto również uczestniczyć na seminariach dotyczących tematyki AdWords. Omawiane są tam studia przypadków, aktualne trendy marketingowe i wiele innych ciekawych rzeczy. Osobiście uczęszczam między innymi na SEM Camp – jest to dla mnie najciekawsze i najbardziej merytoryczne wydarzenie z zakresu reklamy AdWords w Polsce.

Jeśli decydujesz się na reklamowanie swojej firmy na własną rękę i potrzebujesz pomocy w zakresie Google AdWords – opisz problem w komentarzu poniżej, a odpowiemy na Twoje pytanie za darmo. Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami i umów się na konsultacje. Wytłumaczymy wszystko „po ludzku” i w zrozumiałym języku.

Co to Google AdWords – podsumowanie

Mam nadzieję, że artykuł ten wyczerpująco odpowiedział na pytanie „Co to Google AdWords?”. Jeżeli nie – zadaj Twoje pytanie w komentarzu, a otrzymasz odpowiedź w ciągu kilku godzin (z reguły odpowiadamy od razu).

Podsumowując, postawienie pierwszych kroków w reklamie Google AdWords wcale nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Konto może założyć dowolna firma, bez znaczenia czy jest dużą korporacją, lokalną firmą, czy działalnością jednoosobową. Google AdWords umożliwia również prosty start, bez nakładów dużych pieniędzy. Można wpłacić początkowo mniejszą kwotę i sprawdzić wyniki kampanii. Reklama w Google AdWords to jeden z najprostszych, najbezpieczniejszych i najtańszych formatów reklamy. Jeżeli jeszcze nie próbowałeś AdWords, koniecznie to zrób!

Kampanie AdWords
Kampanie AdWords

Co to Google AdWords i jak działa
4.6 (91.03%) głosów:29

Dołącz do dyskusji

Zapytaj o darmową wycenę kampanii reklamowej w Google. Porozmawiajmy. Bez zobowiązań.