Jak reklamować firmę usługową w Internecie
AdWords  |  Marketing  |  Porady

Jak reklamować firmę usługową w Internecie?

27 kwietnia 2018 | Kamil Bolek

Każdy rodzaj działalności rządzi się swoimi prawami. Prowadząc firmę usługową sprzedajemy swój czas i wiedzę. Często też nie oferujemy produktów materialnych, a niekiedy są one jedynie dodatkiem do naszej oferty. Bez względu na to jaką działalność usługową prowadzisz, najważniejszym elementem Twojej strategii marketingowej w Internecie będzie zachęcenie klienta do odwiedzenia Twojej firmy lub skontaktowania się. W tym artykule pokażę Ci jak reklamować firmę usługową.

Dobra strona internetowa oraz reklama w Google to klucz do sukcesu

Jeżeli prowadzisz działalność usługową to wiesz, że w większości przypadków strona internetowa służy do pozyskania klienta, a następnie zachęcenia go do odwiedzenia Twojej firmy lub skontaktowania się z Tobą. Strona internetowa więc pełni rolę swego rodzaju magnesu, który ma przyciągać klientów do Ciebie. Co zatem zrobić, aby magnes ten przyciągał jak najwięcej klientów?

Otóż kluczem do pozyskiwania klientów w Internecie jest połączenie wysokiej jakości strony internetowej ze skuteczną reklamą w Google. Założenie jest proste: reklama z Google ściąga klientów na Twoją stronę internetową, a z tego miejsca klienci następnie kontaktują się z Tobą. W ten sposób pozyskujesz klientów. Nie ma tu nic skomplikowanego, a jednak firmy wciąż się głowią jak reklamować firmę usługową.

meme można sprzedawać w Internecie

Dlaczego strona musi być wysokiej jakości? Po to, aby klient poruszał się po niej swobodnie i żebyś zrobił dobre pierwsze wrażenie. Jeżeli klient nie zna Twojej firmy – strona internetowa jest pierwszym kryterium oceny Twojej działalności. Możesz być najlepszy w swojej branży, ale jeżeli strona internetowa będzie słabej jakości, nie pozyskasz nowych klientów z Internetu. Wysokiej jakości strona internetowa to 70% sukcesu, dlatego w tym artykule poświęcimy jej szczególną uwagę. Po omówieniu najważniejszych elementów strony, opowiem też dlaczego reklama w Google AdWords jest najlepszą metodą pozyskiwania klientów. To co, zaczynamy?

Stwórz cennik na stronie

Coraz więcej klientów wchodzących na Twoją stronę chce od razu dowiedzieć się ile Twoje usługi kosztują. Szczególnie istotne jest to w przypadku usług mniej popularnych, takich jak przykładowo naprawa butów skórzanych. Przeciętny „Kowalski” nie orientuje się ile taka usługa może kosztować. Nie ma pojęcia, czy zapłaci za to 30 zł, czy 200 zł.

Daj więc klientowi szansę poznać ceny Twoich usług. Jeżeli tego nie zrobisz, nie każdy będzie skłonny zadzwonić lub napisać maila. Ludzie są wygodni i coraz mniej cierpliwi. Oczekują informacji od razu. Nie każdy też przegląda Twoją stronę w czasie, gdy jesteś pod telefonem. Część osób może przeglądać Twoją witrynę np. w weekendy lub późnymi wieczorami – to jest kolejny powód dla którego warto zamieszczać cennik na Twojej stronie.

A co zrobić jeśli nie da się sprecyzować dokładnej ceny usługi? Jeżeli zależy ona od danych czynników, które są w każdym przypadku inne? Przedstaw wówczas cennik rzeczy, które można od razu wycenić, a pozostałe opisz na zasadzie wyceny indywidualnej. Przykład:

Jan zajmuje się montażem drzwi wewnętrznych. W swoim cenniku zawarł następujące pozycje:
Pomiar – gratis
Montaż drzwi – 150,00 zł / sztuka
Wymiana drzwi – 220,00 zł / sztuka
Utylizacja drzwi – 30,00 zł / sztuka
Prace dodatkowe – 70,00 zł / roboczogodzina

Jak widzisz na powyższym przykładzie, większość usług świadczonych przez Jana można wycenić. Wyjątkiem są nieprzewidziane prace dodatkowe, których koszt trudno oszacować. W tym przypadku Jan daje klientowi do zrozumienia ile będzie musiał dopłacić w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych, dodatkowych prac.

Jeżeli mimo to część Twoich usług nie może być wyrażona w żaden sposób kwotowo, również uwzględnij je w cenniku, zastępując kwotę następującą informacją: „do ustalenia”, „ustalane indywidualnie”, „wycena indywidualna” itp.

Przykład cennika Jana pokazuje jeszcze jedną ciekawą rzecz – wspomina o bezpłatnym pomiarze. Kupując drzwi klient zazwyczaj liczy na to, że przed zamówieniem zjawi się fachowiec i dokona stosownego pomiaru. Jan wiedząc o tym, umieścił w swoim cenniku informację o usłudze pomiaru, jednocześnie zaznaczając że jest ona darmowa. Jest to świetny pomysł na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości klienta, a zarazem wyróżnienie się wśród konkurencji. Nie u każdego bowiem pomiar drzwi musi być bezpłatny. A nawet jeżeli tak jest, i tak warto zakomunikować klientowi informację o darmowym pomiarze, bowiem na co dzień nie kupuje się drzwi i nie każdy wie, czy za tego typu usługę płaci się dodatkowo, czy może jest ona w cenie.

Zamieszczaj zdjęcia efektów Twojej pracy

Większość usług cechuje się tym, że możemy przedstawić efekty naszej pracy. Jest to ogromna zaleta tego typu działalności. Najlepsze rezultaty można osiągać pokazując naszym potencjalnym klientom w jaki sposób inni klienci rozwiązali swoje problemy, dzięki Twojej pomocy. Osobiście jestem entuzjastą pokazywania efektów pracy na zasadzie „przed i po”:

Przykład zdjęcia przed i po

Jeżeli Twoja usługa nie może być pokazana w ten sposób, ponieważ zajmujesz się tworzeniem czegoś (np. pieczesz chleb), pokaż wówczas efekty Twojej pracy. Jeśli jesteś piekarzem, zrób wyjątkowe zdjęcie świeżego pieczywa, któremu nie oprze się żaden klient:

Piekarnia

Galeria jest bardzo ważnym elementem Twojej strony internetowej. Buduje ona pewność klienta i utwierdza w przekonaniu, że ten dokonuje właściwego wyboru stawiając na Twoją firmę. W końcu nie możesz lepiej pochwalić się rezultatami Twojej pracy, niż dokumentując je zdjęciami.

Przy tworzeniu galerii warto zadbać o stworzeniu osobnej, dedykowanej do tego celu zakładki. Powinna ona być umiejscowiona w widocznym miejscu, najlepiej w górnym menu. Dzięki temu możesz mieć pewność, że klienci z łatwością będą mieli dostęp do obejrzenia efektów Twojej pracy.

Pamiętaj również o zamieszczeniu odpowiedniej ilości zdjęć. Moim zdaniem absolutne minimum to 10 zdjęć, a optymalnie powinno być ich około 20 – 50. Właściwie to nie ma górnej granicy i można się kierować zasadą „im więcej, tym lepiej”, jednak warto zachować zdrowy rozsądek, bowiem mało kto będzie miał czas i chęci na oglądanie tysiąca zdjęć z Twoich realizacji, a duża ilość fotografii na jednej stronie może znacząco spowolnić czas wczytywania strony, czego zdecydowanie warto unikać. Podsumowując:

  • rób wysokiej jakości zdjęcia i pokazuj efekty Twojej pracy
  • stwórz osobną, dedykowaną zakładkę z galerią zdjęć
  • umieszczaj wiele zdjęć, ale zachowuj umiar

Nie bagatelizuj zakładki „O nas”

Większość z nas uznaje tę zakładkę jako stronę widmo – niby jest, ale nikt na nią nie wchodzi. Nie zwracamy na jej treść szczególnej uwagi. Błąd! W rzeczywistości, szczególnie w przypadku usług, klienci chętnie klikają w tę zakładkę. Analizowałem ostatnio stronę jednego z naszych klientów, specjalizującego się w myciu samochodów parą wodną z dojazdem do klienta. Okazało się, że zakładka „O mnie” jest trzecią najczęściej odwiedzaną stroną. Pierwszą była strona główna, a na drugiej lokacie znalazła się zakładka „Kontakt”.

Mając tę wiedzę, warto więc zadbać o to, aby jedna z najchętniej odwiedzanych podstron była właściwie zredagowana. „W branży metalurgii działamy od 1986 roku. Jesteśmy firmą z doświadczeniem i mamy indywidualne podejście do każdego klienta” – w ten sposób sporo firm zaczyna pierwsze zdanie. Czy Twoim zdaniem taki wstęp brzmi zachęcająco, aby czytać kolejne pięćdziesiąt linijek o tym jak ta firma nie jest doświadczona? Z pewnością nie.

A co, gdyby nie pisać o doświadczeniu i indywidualnym podejściu? Tak zrobiła firma Apple, która dla jednych jest fenomenem, dla innych firmą absurdalnie drogą. Bez znaczenia na to po której stronie muru jesteś, musisz przyznać, że udało się im zbudować z sukcesem globalną markę, która ma nie tylko entuzjastów, ale też fanów. A teraz wracając do tematu, opowiem Ci co zrobiła firma Apple. Nie pisali w którym roku powstali ani nie porównywali parametrów swojego procesora z innymi komputerami. Tak wyglądał ich komunikat:

„We wszystkim co robimy, rzucamy wyzwanie status quo. Wierzymy, że można myśleć inaczej. Sposobem, w jaki zmieniamy świat jest tworzenie pięknych, łatwych w obsłudze i przyjaznych dla użytkownika produktów. I tak się akurat składa, że robimy świetne komputery. Chcecie kupić?”

Apple powiedziało najpierw dlaczego robią to, co robią. Później dopiero wspomnieli o tym, że zajmują się komputerami i że można takowe u nich nabyć. Apple zwyczajnie odwróciło schemat autoprezentacji – opisanie tego czym się zajmują zostawili na koniec. Metodę tę szczegółowo opisuje Simon Sinek, który nawet nazwał swoją stronę „Start With Why” (zacznij od dlaczego).

Udało się przygotować oryginalny opis? Świetnie! Kolejny krok to umieszczenie zdjęć. Jakich zdjęć? To zależy do rodzaju Twojej działalności. Jesteś prawnikiem? Umieść swoje zdjęcie. Prowadzisz restaurację? Zrób zdjęcie szefa kuchni, kelnerów i całego zespołu. Poprzez zdjęcia zwiększasz zaufanie do klienta. Pokazujesz mu, że podobnie jak on, też jesteś człowiekiem i zajmujesz się ludzkimi rzeczami. Upodabniasz się do klienta, a to zwiększa jego zaufanie wobec Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że mają to być zdjęcia przedstawiające ludzi – w końcu jest to zakładka „o mnie” lub „o nas”. Nie zamieszczaj zdjęć wnętrza lokalu czy zdjęć realizacji – służą do tego osobne zakładki.

Przykład zdjęcia do zakładki O nas

Zwiększ szansę na kontakt przed opuszczeniem strony

Potencjalny klient wchodzi na stronę, a po chwili z niej wychodzi, jednocześnie nie dokonując zakupu ani żadnej interakcji. W marketingu nazywa się to „odrzuceniem” i w różnych narzędziach do analizowania strony (np. Google Analytics) możemy śledzić współczynnik odrzuceń. Im współczynnik ten jest niższy, tym lepiej. Mimo to, musisz się liczyć z faktem, że współczynnik odrzuceń na przeciętnej stronie wynosi około 50%. W praktyce oznacza to, że co drugi klient wchodzący na Twoją stronę, opuszcza ją po kilku sekundach. Nie musisz jednak się tym martwić, bowiem większość firm ma współczynnik odrzuceń na tym poziomie. Jeżeli jednak współczynnik odrzuceń przewyższa 70% – powinna Ci się zapalić czerwona lampka.

Badania pokazują, że współczynnik odrzuceń jest wyższy (więcej klientów opuszcza po chwili witrynę), jeżeli strona cechuje się następującymi elementami:

  • natarczywe i trudne do zamknięcia popupy (wyskakujące okienka)
  • wolne wczytywanie strony
  • brak wezwania do działania (zadzwoń, skontaktuj się z nami, zapytaj o wycenę)
  • mało intuicyjna, przestarzała nawigacja

Wyeliminuj zatem te 4 elementy, a zobaczysz jak współczynnik odrzuceń na Twojej stronie spadnie i będziesz zyskiwać więcej klientów.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

W branży usługowej liczy się też dobry i szybki kontakt. Szczególnie ważny jest kontakt telefoniczny. Zgodzisz się pewnie, że Twoim klientom wygodniej jest zadzwonić, niż napisać maila? Proces ten możesz usprawnić, zamieszczając na górze strony lub w jej stopce telefon, a najlepiej telefon z mailem. Dzięki temu klient nie będzie musiał przechodzić do zakładki Kontakt, aby do Ciebie zadzwonić lub napisać maila.

Równie dobrym rozwiązaniem, jednocześnie nie wykluczającym powyższego, może być zastosowanie narzędzi do tak zwanego CallBacku, takich jak CallPage lub Dzinga. Ich działanie polega na tym, że pokazują dyskretne okienko z informacja, że firma na której stronie jesteś, może do Ciebie oddzwonić w ciągu 30 sekund. Wpisujesz Twój numer telefonu, klikasz przycisk i po chwili otrzymujesz połączenie od firmy, z którą chcesz się skontaktować.

Przykład narzędzia do Callbacku

Warto wspomnieć, że narzędzia tego typu zwiększają ilość pozyskiwanych kontaktów na Twojej stronie, ale jednocześnie mogą zniechęcać część użytkowników z uwagi na wyskakujący popup, który zwyczajnie drażni niektóre osoby. Tak czy inaczej, warto wypróbować te narzędzia, bowiem w większości przypadków dają całkiem dobre rezultaty.

Korzystaj z reklamy Google AdWords

Udało się zaprojektować wysokiej jakości stronę internetową? Świetnie! Możesz teraz kierować na nią klientów bez obaw o to, że po chwili z niej uciekną. Najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem na to na to jak reklamować firmę usługową w Internecie jest reklama w Google, czyli Google AdWords. Jeżeli nie wiesz jeszcze czym jest Google AdWords, zapraszam Cię do przeczytania tego artykułu.

Nasze statystyki pokazują, że na stronach firm usługowych, blisko 60% ruchu generowane jest przez reklamę w Google. Pozostałymi 40% dzielą się: ruch organiczny, wejścia bezpośrednie i media społecznościowe (Facebook, Instagram, Google+). Jeżeli więc masz od czegoś zacząć, z pewnością warto rozpocząć od kampanii reklamowych w Google AdWords.

Jak to działa? Użytkownicy w Google wpisują swoje zapytania i problemy. Przykładowymi zapytaniami mogą być:

  • hydraulik Kraków
  • pomoc drogowa
  • prawnik Warszawa
  • piekarnia
  • szewc Mokotów
  • montaż okien

Wpisując tego typu zapytania w Google, użytkownicy prawdopodobnie poszukują danej firmy. Jak myślisz, o czym może myśleć osoba wpisująca frazę „hydraulik Kraków”? Prawdopodobnie będzie poszukiwała fachowca do naprawy lub montażu instalacji wodociągowej. Jeżeli więc jesteś hydraulikiem i wyświetli mu się Twoja reklama, całkiem prawdopodobne że trafi na Twoją stronę internetową. A jeżeli strona jest odpowiednio przygotowana, szansę na pozyskanie klienta są całkiem spore.

Powyższe przykłady zapytań pokazują też, że klienci nie tylko wpisują frazy związane z ich miastem (np. prawnik Warszawa), ale też poszukują fraz ogólnych (np. montaż okien). O ile zapytanie związane z miejscowością wskazuje na to gdzie Twój klient poszukuje specjalisty, o tyle wpisanie w Google samej frazy bez dodania miejscowości może wydawać się nieco kłopotliwe. Skąd masz bowiem wiedzieć z jakiej miejscowości jest ta osoba? Przecież świadcząc usługi lokalnie, nie chcesz wyświetlać reklamy osobom oddalonym od Ciebie o 400 km, prawda? Byłyby to pieniądze wyrzucone w błoto.

Nie masz jednak się czego obawiać, bowiem Google umożliwia kierowanie reklamy na konkretne miasto lub obszar. Ustawiamy więc interesujące Cię rejony i wykluczamy miasta, które Cię nie interesują. Następnie, za pomocą adresu IP danego użytkownika, Google sprawdza w jakiej lokalizacji się on znajduje i decyduje czy wyświetlić mu reklamę, czy też nie. W ten sposób możesz docierać wyłącznie do interesującej Cię grupy klientów.

Targetowanie według fizycznej lokalizacji użytkownika

Więcej o skuteczności reklamy w Google AdWords pisałem tutaj.

Jak reklamować firmę usługową w Internecie – podsumowanie

Mam nadzieję, że tym artykułem pokazałem Ci jak reklamować firmę usługową za pośrednictwem narzędzi internetowych. Zmiany na stronie możesz wprowadzić samemu. Jeżeli potrafisz to zrobić, zachęcam Cię do rozpoczęcia przebudowy strony już teraz! Podziel się później w komentarzu poniżej efektami Twojej pracy.

Jeśli nie potrafisz wprowadzać zmian na stronie i potrzebujesz pomocy – możesz się z nami śmiało kontaktować. Chętnie pomożemy Ci usprawnić Twoją stronę internetową.
Nie zapomnij też o znalezieniu właściwej agencji do prowadzenia Twoich kampanii reklamowych w Google. Jeżeli szukasz jakiejś, oto jesteśmy 🙂

Napisz w komentarzu poniżej, czy artykuł był dla Ciebie pomocny. A może warto by było jeszcze o czymś wspomnieć? Czekamy na Twoją opinię!

Kampanie AdWords
Kampanie AdWords

Jak reklamować firmę usługową w Internecie?
4.7 (93.33%) głosów:45

Dołącz do dyskusji

Zapytaj o darmową wycenę kampanii reklamowej w Google. Porozmawiajmy. Bez zobowiązań.